OHS:n perustamisesta 120 vuotta

Oulun Hiihtoseura perustettiin 7.1.1902.

Ote teoksesta Oulun Hiihdot – Oulun Hiihdosta Tervahiihtoon 1889-1988 (julkaistu 1989);

Moneen otteeseen vireillä ollut hanke hiihtoseuran perustamiseksi huolehtimaan Oulun hiihtokilpailujen toimeenpanemisesta toteutui 7.1.1902, jolloin pidettiin Oulun Hiihtoseuran perustava kokous. Pari päivää aiemmin oli sanomalehti Kalevassa kokouksia -palstalla kutsu saapua tähän ”lykättyyn hiihtourheilun harrastajain kokoukseen” Oulun Suomalaiseen Lyseoon. Kokouskutsussa oli maininta tarkoituksesta muiden käsiteltävien asioiden ohella pitää Oulun Hiihtoseuran perustava kokous.

Kokous oli ”lykätty” ilmeisesti edelliseltä toukokuulta saakka, sillä toukokuun 8. päivänä oli Kaiku* ilmoittanut, että ”Hiihtoseura on päätetty perustaa tänne Ouluun sunnuntai-iltana, jolloin hiihtourheilun harrastajia oli koossa. (Kaiku* oli vuosina 1877-1949 Oulussa ilmestynyt sanomalehti.)

Seura viettää 120. juhlavuottaan samalla tavalla kuin on toimittu koko olemassaolon ajan –  kilpaillen ja kilpailuja järjestäen. Seura järjesti tammikuussa ampumahiihdon kansalliset kilpailut ja OHS 120 vuotta -juhlahiihdot. Mittavimmat kilpailut ovat kevättalvella. Seura järjestää 131. Tervahiihdon 12.3. janahiihtona välillä Muhos – Sankivaara – Hiukkavaara – Ritaharju. Kaksi viikkoa myöhemmin seura vastaa yleisten ja nuorten sarjojen ampumahiihdon SM -kilpailujen järjestämisestä.